L’artista Baldomer Galofre i altres pintors realistes del segle XIX a Palamós.

A finals del segle XIX Palamós era una vila molt industrialitzada que atreia nombrosos turistes Gironins i Barcelonins d’alt poder adquisitiu que veien a prendre “banys de mar” al racó de la Catifa i a fruir del paisatge. L’entorn de la vila encara conservava una naturalesa salvatge, generosa, frondosa i el tipisme d’un ambient rural que amb prou feines havia canviat des de feia segles. En aquells temps l’Empordà mantenia un caràcter distintiu, una fisonomia especial, pròpia i exclusiva dins del caràcter general que distingia a Catalunya. Com si la providència hagués tractat d’unir tots els encants en aquesta regió. Cada ciutat, vila i poble conservava encara una arquitectura popular, unes tradicions i uns racons que estimulaven la creativitat de nombrosos artistes i poetes vinguts d’arreu. Per totes aquestes raons, no ens ha de sorprendre que un artista de la vàlua de Baldomer Galofre (1846-1939) vingués a Palamós a la cerca de models pels seus dibuixos i pintures.

Galofre va cursar estudis de belles arts a l’escola de la Llotja de Barcelona sota el mestratge de Ramon Martí Alsina, impulsor del corrent realista del paisatge català i mestre de tota una generació de pintors. El 1870 va marxar pensionat a Roma on va residir durant 10 anys fet que va apropar el seu estil al de Marià Fortuny. De retorn a Catalunya va practicar una obra realista, amb un gran interès pel tipisme i per la representació històrica. Fruit d’aquest interès el 1894 Galofre va planificar una excursió per l’Empordà per recórrer Sant Feliu de Guíxols, la Vall d’Aro, Palamós i Palafrugell a la cerca de models que l’estimulessin. El número del 10 de desembre de 1894 del periòdic La ilustración artística va reunir i publicar alguns dels dibuixos que Galofre va realitzar a Palamós i al seu entorn. D’aquests en destaquem dos de datats i signats per l’artista, és el cas d’un apunt que retrata una casa pairal situada a les afores de Palamós; un mas amb torre de defensa que no s’aconsegueix identificar clarament. L’altre és un dibuix que representa un pagès fent la trilla ajudat d’uns bous, possiblement al paratge de Sant Joan de Palamós. D’aquestes obres es dedueix que Galofre era un artista observador i intel·ligent. S’apassionava per la realitat però malgrat tractar-se d’un pintor realista, no es limitava a copiar la naturalesa freda i muda si no que l’embellia i la vigoritzava, ressaltant la veritable grandesa de les classes populars i del tipisme empordanès.

La visita de Galofre del 1894 va ser tant satisfactòria que el pintor va tornar a Palamós en diverses ocasions a passar una temporada amb la seva família. De la seva estada en queda constància en diverses publicacions de l’època els mesos d’agost de 1898 i 1899, aquest cop acompanyat de la seva dona i amics.

A més de Galofre altres artistes de renom de l’escola realista catalana com Josep Lluís Pellicer (1842-1901), Rafel Masó i Pagès (1851-1915) i Melcior Domenge (1871-1939) van sojornar a Palamós on van realitzar extraordinaris dibuixos i pintures. Venien a l’Empordà a la cerca de l’essència dels valors del catalanisme. Creien que la nostra comarca preservava la base ètnica i les arrels del país.

Pellicer va visitar Palamós uns anys abans que ho fes Galofre. Va escollir l’entramat urbà de la vila per efectuar els seus dibuixos i apunts. De gran interès resulta la seva visió del carrer de l’església, realitzat el 19 d’agost de 1889, on hi representa un home amb bastó i barret de copa que avança lentament cap a la portalada de la parroquial. Un dibuix sublim que forma part del fons del Museu Nacional d’Art de Catalunya. Aquell mateix any de 1889, el pintor gironí Rafel Masó va fer estada a Palamós on va dibuixar amb grafit la platja de la Catifa. Un apunt que forma part del Fons de la Casa Masó de Girona.

Pocs anys després de la visita de Pellicer, Masó i Galofre, un altra artista Melcior Domenge va venir a Palamós a la cerca del paisatge i la llum de marina. Aquest pintor olotí format a l’escola d’Olot, alumne preferit de Marià Vayreda, conreà el gènere paisatgístic fins esdevenir un pintor d’èxit que va realitzar nombroses exposicions a Madrid i a Barcelona. D’ell és coneix una pintura que porta la signatura “M.Domenge. Palamós” que podria representar una vista de la badia de Palamós a finals del segle XIX, amb la costa de Platja d’Aro al fons, feta des d’algun racó feréstec i sense urbanitzar de Sa Punta abans de la construcció del moll nou.

Share this...
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email

2 thoughts on “L’artista Baldomer Galofre i altres pintors realistes del segle XIX a Palamós.

  1. Nascut el mateix any que Baldomer Galofre i disceple alhora de Martí Alsina, Jaume Pahissa Laporta va fer pressencialment el dibuix original de Les Bases de Manresa, al 1892. Entre d’altres assistí a l’esdeveniment Lluís Domènech Montaner, destacat arquitecto del Modernisme. És l’únic documenta gràfic que existeix de les mateixes. A falta de la forografies, els dibuixants teníen un gran paper documentalista a l’època.

    1. Jaume Pahissa també tenia algun dibuix que va fer en una de les seves estades a Palamós, i que si no recordo malament, va publicar a la Història de l’Empordà publicada per Pella i Forgas al segle XIX.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *